Onderzoek gebruik websites en (online) promotie door pedicures 2018

  |     |   Leestijd: 5 min.   |   Categorie: nieuws

SiteGeny heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van websites en (online) promotiemiddelen door pedicures. Met behulp van een enquête, die op 6 december 2018 is verspreid in de Facebook Groep Pedicurezorg Nederland en 177 keer is ingevuld, onderzochten zij het online gedrag van pedicures. De economie trekt aan, dat betekent dat dienstverlenend Nederland het steeds drukker krijgt. Dit is natuurlijk goed voor de branche, maar dat betekent ook meer concurrentie. Het aantal ZZP’ers dat pedicure is, is de afgelopen jaren sterk toegenomen en de verwachting is dat deze groei zal doorzetten. Pedicures zijn steeds meer genoodzaakt om zich te onderscheiden.

Doelgroep

Uit het onderzoek is gebleken dat het grootste deel van de pedicures (36%) ouder is dan 50 jaar. De groep van pedicures tussen de 20 en 30 jaar is met 12,5% het kleinst. 54% van de pedicures is “MBO niveau 4” geschoold. Het percentage dat een WO opleiding genoot is 1,4%.

Onderzoek pedicures Onderzoek pedicures

Bedrijfswebsite

Uit het onderzoek is gebleken dat 77,8% van de pedicures een website heeft. In dit digitale tijdperk is een bedrijfswebsite eerder de regel dan de uitzondering. Van de pedicures zonder website, gaf 71% aan dat zij een website wel overwogen. Echter, zij liepen tegen diverse drempels aan. Het is volgens hen te duur of te tijdrovend en ook het gebrek aan technische kennis speelt een belangrijke rol.

De pedicures die nooit een website overwogen, gaven aan dat een website voor hen irrelevant is. De voornaamste redenen voor het niet overwegen van een website zijn: lokaal werken, een oudere doelgroep en drukte.

Promotie

Uit het onderzoek is gebleken dat het populairste promotiemiddel Facebook is. Van de ondervraagde pedicures gebruikt maar liefst 82,2% Facebook als middel om hun doelgroep te bereiken. Op de tweede plek staat de ‘eigen website’ (68,4%). Op de derde plek staan prints, zoals flyers, posters en advertenties in kranten. 8% van de pedicures zet (nog) geen promotiemiddelen in om hun doelgroep te bereiken.

Onderzoek Pedicure

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat 40% van de pedicures meer dan één keer per week gebruik maakt van promotiemiddelen. 29% van de pedicures besteedt meer dan 2 uur per week aan promotie.

Onderzoek Pedicure

Betrouwbaarheid en uitstraling

Uit het beleidsplan van ProVoet 2015-2020 bleek dat 70% van de pedicures lid is bij de branchevereniging ProVoet om een professionele uitstraling te hebben naar cliënten. Ook uit dit onderzoek blijkt dat pedicures uitstraling erg belangrijk vinden. Hoe hun website eruit ziet, is voor hen het belangrijkste. Op de tweede plek komt beheersbaarheid van een website. Hieronder zijn de belangrijkste factoren toegelicht.

Onderzoek Pedicure

Hoe het eruit ziet

De lay-out van een website is erg belangrijk voor pedicures. Een website die geordendheid is en vertrouwen uitstraalt, staat centraal. Naar voren is gekomen dat pedicures een website hebben om hun klanten te informeren. Een website die op elk apparaat leesbaar is (responsive), is van belang. Uit onderzoek blijkt dat 38,2% van de mensen een website bezoekt via hun telefoon.

Dat het makkelijk te gebruiken is voor u als eigenaar

Kosten, tijdgebrek en het ontbreken van technische kennis zijn de belangrijkste redenen om geen website te nemen. Als pedicures toch voor een website zouden kiezen, zou 46,9% van de pedicures het liefste zelf een website maken en deze zelf beheren.

Dat de website veilig is

De veiligheid van de website is belangrijk voor zowel bezoeker als eigenaar. Sinds mei 2018 gelden er nieuwe AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) regels. Een SSL-certificaat is verplicht voor een website. Met behulp van SSL wordt je vertrouwelijke informatie versleuteld verstuurd. Op die manier kan vertrouwelijk informatie niet onderschept worden.